Om te bepalen of iemand een legitieme reden voor werkweigering geeft of gewoon een excuus maakt, zullen de meeste mensen waarschijnlijk een scherp oog hebben. De eerste stap om de situatie te begrijpen is het identificeren van mogelijke problemen die een constructieve reactie in de weg kunnen staan. Zijn er duidelijke externe factoren die de mening van de persoon beïnvloeden, zoals tijdsdruk of financiële kwesties? Hebben ze het gevoel dat ze zonder succes buiten hun comfortzone zijn “geduwd”? Het is belangrijk te bedenken dat onze eigen instinctieve reacties ons oordeel soms kunnen vertroebelen – als dat hier het geval is, loont het om een stap terug te doen en de situatie vanuit een ander gezichtspunt te beoordelen. Probeer, indien mogelijk, rechtstreeks met de betrokkenen te praten en hem of haar aan te moedigen zijn of haar terughoudendheid nader toe te lichten. Als u dat doet, ontdekt u misschien aanwijzingen zoals misverstanden of onjuiste informatie die gemakkelijk kunnen worden opgehelderd – wat dan zou leiden tot een meer succesvolle samenwerking tussen alle betrokkenen. Als het er tegelijkertijd op lijkt dat de weigering vooral wordt ingegeven door besluiteloosheid en onzekerheid in plaats van door een geldige reden, dan is het zinvol om alternatieve oplossingen voor te stellen om de kwestie op te lossen zonder te vervallen in ontkenning. Een zorgvuldige beoordeling van de situatie moet duidelijk maken of iemands weigering onderliggende legitimiteit heeft of slechts een excuus is. Door onder de oppervlakte te kijken, kunnen we eventuele struikelblokken beter onderzoeken – en zo onze kansen op een succesvol resultaat vergroten. Ga in gesprek met elkaarProblemen kunnen verschillende vormen aannemen, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: ze moeten worden opgelost. Of het nu gaat om een moeilijke beslissing op het werk of een geschil met een collega, soms is het moeilijk om de beste oplossing te vinden en verder te gaan. Gelukkig kan praten met je baas of leidinggevende je vaak helpen om weer op het juiste spoor te komen. Of hun advies nu gaat over strategieën voor toekomstige samenwerkingen of het helpen inventariseren van de huidige situatie, uw manager kan u inzicht geven dat u duidelijkheid en perspectief kan bieden. Door zelf organisatorische vaardigheden aan te reiken, of door manieren voor te stellen waar alle betrokkenen baat bij kunnen hebben, zoals het aanbieden van extra trainingssessies of het gebruik van sjablonen voor het archiveren van problemen en acties voorafgaand aan besluiten van het management, kan een ondersteunende bron van uw leidinggevende een grote bijdrage leveren aan het snel en efficiënt oplossen van problemen. Ongeacht het soort probleem waarmee u wordt geconfronteerd, onthoud altijd dat praten met uw baas of supervisor een belangrijke eerste stap is naar het vinden van de juiste oplossing. Kom je er nu samen niet uit en is het beter om uit elkaar te gaan, dan kan een beëindigingsovereenkomst uitkomst bieden voor alle betrokkenen. |
